Közlekedési Múzeum...

2010.03.08. 23:36

Helyettesítettem Sanyit Pesten és Egerben, ezért pár napot a fővárosunkban töltöttem ismét (kicst megkésve írom ezt a posztot, már két hete történt, bocsánat érte). A többit most nem részletezném (majd később), most csak a Közlekedési Múzeumban tett látogatásunkról írnék pár gondolatot - nem, nem a kollegináimat kényszerítettem be a kapun vasvillával (másképp valószínűleg nem ment volna), hanem faterommal jártam körbe.

Hol is kezdjem... Talán ott, amikor megpillantottam a kívül kiállított 424-001-es gőzmozdonyt és az M61-004-es dízel orrát. Ami meglepett, az az állapotuk. A Nohab még hagyján, mert az amúgyis egy roncs (illetve ami megmarat belőle a baleset után), de a 424-es... Nemhogy rozsdás, barna az egész, némely alkatrészek szerintem annyira össze vannak rohadva, hogy már szét se lehetne őket szedni. Egyszóval borzasztó, és ugyanez érvényes a hídrészekre és egyebekre, amik még szabadtéren vannak.

Node irány befelé, elvégre azért jöttünk. A jegyár normálisan van árazva, a környezet elég tiszta, az alkalmazottak közepesen kedvesek, eddig nincs is semmi gond igazából. Az előtérből (vagy minek is nevezzem, ahol a jegyet lehet venni, meg a ruhatár, a büfé és ajándékbolt van) jobbra nyílik az autók-motorok számára fönntartott kiállítócsarnok, na oda már nem sikerült bejutni, mert 5-kor gyakorlatilag kizavarták az embereket, erről is megvan a véleményem, de hagyjuk... Balra leledzik viszont a múzeum nagyobb része a vonatokkal, hajókkal, lovaskocsikkal és időszaki kiállítással, ezt jártuk - vagy inkább rohantuk nagyjából végig, mivel kettő körül értünk oda (előtte előadásunk volt).

Szóval, először is vonatok, 1:5 működő makettek vitrinekben, meg pár igazi vagon, ezek valóban jó állapotban vannak, körben a falakon mindenféle plakát, sok infó, egy-két érdekes játék, szóval jó. Viszont ezeket a maketteket nem tudom, miért kell vitrinben porosodásra kárhoztatni, én állati kíváncsi lennék rájuk működés közben, de ez legyen a legnagyobb probléma. Ja, hogy a vontatás fejlődése megállt a V63-asnál - legalábbis a múzeum szerint -, az tök mellékes...

A városi közlekedési kiállításnál az igazi villamosok mellett fölállított megállóhely-féléket nem lehetett közelről megnézni, mivel le volt zárva a terület. Hogy miért, az nem tartozik a látogatóra. Játszóház szintén zárva. Ahogyan fönt a vasútmodellekkel megtömött terem is (ami nekem a legérdekesebb volt mindig is). Nem értem a dolgot, hisz vasárnap délután volt, aránylag sokan is voltak.

Következett a kerékpár kiállítás, ahol van teher-bicaj, versenybicikli fa abronccsal és lapos kerékkel; 2002-es DH bajnokgép lapos kerékkel; 50 éves cruiser lapos kerékkel; 130 éves velocipéd lapos kerékkel fém abronccsal. Szóval tele érdekes cangákkal.

Jött az ún. fogatolt járművek kiállítása (illetve, hogy pontos legyek, mi mentünk oda). Itt is van egy-két jó ötlet a múzeum részéről, a mini "lovaskocsi" (egy gyerekszemély + egy felnőtt "ló") és az eredeti Kocs-i kocsi, amire fel lehetett szállni, a konkrét példány vagy 100 éves. Bár nem tudom, hogy miért nem egy másolatot tettek ki a látogatók rombolási vágyának, ezt pedig miért nem egy vitrinben őrzik...

Az időszaki kiállítás a Lánchíd történetéről szólt, érdekes volt megkeresni a háromszáz éves Pest-Buda térképen a helyét.

Egy teremben egy magán-makettgyűjtemény volt megtekinthető, itt lehetett vásárolni, sőt, összerakni is segítettek a modellklubok tagjai a kiválasztott modellt. Rendesen raagsztószag terjengett, tetszett. Ez volt a kiállítás egyetlen része, amely valamelyest a XXI. századba mutat... A múzeumból teljes mértékben hiányzott az interaktivizmus, a vetítés, szívesen néznék korabeli filmeket a kiállítási tárgyakhoz kapcsolható eseményekről, vagy technikai újításokról. Az egész egy ilyen statikus izé... Nekem, apunak, meg pár megszállottnak érdekes, a többieknek dögunalom ez az egész. Tudom, hogy kevés a pénz, de az nem minden, kevés pénzből is lehetne dolgokat megcsinálni, például a villamosokon járhatna a kalauz korabeli jegyek másolatait osztogatva, korabeli zene szólhatna halkan a háttérben, stb. csak akarat kéne hozzá, az meg nincs. Ja, ilyen apróságot már meg sem említek, hogy sok helyen teljesen rossz volt a kiírás a tárgyak mellett, vagy hiányzott, esetleg össze volt keverve.

Összességében persze, tetszett, hiszen érdekelnek az autók, vonatok, mozdonyok, de valahogy elmaradt a fless, és elszomorít a kiállítási tárgyak általános (rossz) állapota.

Van mire büszkék lennünk a technika és közlekedés témakörben (is), rengeteg találmány, újítás fűződik magyar nevekhez, csak alig tud róluk valaki. Mutassuk be őket, ez a múzeum pont erre (is) volna való... Csakhát ez itt senkinek nem érdeke...

A bejegyzés trackback címe:

https://artwolf.blog.hu/api/trackback/id/tr761822869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

unknown_blogger · http://www.tulajdonkeppen.blog.hu 2010.03.16. 11:47:27

Ott én is voltam még, ugyanezzel a véleménnyel távoztam! Mintha hagynák az egészet direkt szétrohadni. Elképesztő.

ArtWolf · http://artwolf.blog.hu 2010.03.16. 16:24:11

@unknown_blogger: Többet érdemelnének ezek a tárgyak... Dehát Magyarisztánban élünk, vagy mi...
süti beállítások módosítása